Tesla 2022Q1 🚀🌕

Het gaat inmiddels ECHT goed met Tesla. SpaceX gaat met Starship letterlijk naar de maan, maar bij Tesla-fanatiekelingen is de meme “To the moon” populair.

Ondanks supply chain disruptions (o.a. door COVID en de oorlog) en dure grondstofprijzen hebben ze recordcijfers behaald en heeft Wall Street ze wederom onderschat:

Midden 2019 had Tesla een short interest van 20%. Dat betekent dat een aanzienlijk deel van de beleggers en hedge funds er op gokten dat het bedrijf zou falen.

1 April grap in 2018

Destijds heb ik een uitgebreide analyse gedaan (alvorens te investeren). Fast forward 2,5 jaar en nu vragen analysten tijdens de investor update wat Tesla met al het geld gaat doen dat ze hebben, omdat ze verwachten dat Tesla extreem veel geld zal hebben. Inmiddels heeft het bedrijf als enige in de industrie geen schulden en ongekend hoge bruto-marges. Het bedrijf overtreft al jaren een omzetgroei van 50% op jaarbasis terwijl de rest van de industrie grote problemen heeft.

The limiting factor: Batterijcapaciteit

Voor Tesla is op dit moment de lithiumproductie van de wereld de beperkende factor. Het bedrijf is het grootste deel van z’n bestaan supply-constrained en moet ook nu zeer flexibel zijn om toch auto’s, zonnepanelen en stationaire opslag te kunnen uitleveren. Batterijen bestaan grofweg uit een anode, isolatie en kathode. Flexibiliteit van de samenstellingen kathodes in de producten zorgt voor een stabielere output. Zo is ongeveer de helft van de batterijen die Tesla uitlevert op basis van Lithiumijzerfosfaat (LFP), wat minder nickel en geen cobalt vereist en dus minder schaars is. Door de hogere drivetrain efficiency van Tesla’s is een LFP toch een haalbare optie, ondanks de lagere energiedichtheid van dit type cel.

Batterijen beter benutten

Opmerkelijk is wel dat Tesla autobidder alleen nog voor stationaire opslag gebruikt wordt, maar niet voor de elektrische auto’s. De batterijen die op wielen staan, worden dus maximaal enkele uur per 24 uur gebruikt om te rijden, maar doen verder niets om het energienet te verduurzamen. Sterker nog, meestal laden ze tijdens de avondpiek, wat de meest vuile fossiele centrales een tandje harder laat draaien. Dit is wat mijn bedrijf Stekker oplost, door het laden slim op de duurzame momenten in te plannen, rekening houdend met je vertrektijden. Door middel van koppelingen met autofabrikanten als Tesla, Volkswagen ID, Audi, Skoda, Kia en Hyundai en met de laadpaal, kunnen we de meeste auto’s duurzamer en goedkoper opladen. Bij sommige van onze klanten loopt het voordeel op tot rond de 1000 euro per jaar, met name doordat de reguliere energieprijzen zo gestegen zijn en er tegelijkertijd steeds vaker een overschot aan duurzame energie is.

Full Self Driving Beta & Robotaxi’s

Tesla’s beter benutten kan ook door de bezettingsgraad te verhogen. Wat veel mensen niet weten is dat Elon nog nooit zo bullish geweest is over de Full Self Driving Beta als nu. Die “rijdt” nu 100 000 mensen in de VS rondt op city streets naast snelwegen (tijdens de “beta” ben je officieel de bestuurder en dus verantwoordelijk als er iets gebeurt, echter zijn er nog geen ongelukken gemeld met FSD). De beta is net uitgebreid naar Canada en Europa komt hierna. Zijn tijdlijn is deze zomer, dus ik gok op ergens dit jaar in Nederland als de EU het toestaat.

Musk flags "new functionality" and improvements in next ...
Full Self Driving Beta 2 jaar geleden
New vector lanes
Full self driving, maart 2022

Tesla wil uiteindelijk pieken met een autoproductie die “beperkt is”. Dit omdat auto’s een hogere bezettingsgraad hebben als ze gedeeld worden. Daarin staat de Robotaxi centraal. De productie hiervan wordt al over 2 jaar opgestart. Deze is goedkoper en heeft geen stuur, pedalen, etc. Uiteindelijk is een rit hiermee goedkoper dan gesubsidieerde bus-, metro- of treintickets. Combineer dit met Boring Company’s tunnels en Hyperloops en de reistijd is ook nog eens veel korter.

Optimus

Ook minder bekend is de humanoïde robot Optimus. Het project is in het early prototyping stadium. Met Optimus verwacht Elon fysieke, gevaarlijke en vervelende arbeid geleidelijk aan steeds meer te kunnen vervangen. We hebben natuurlijk al robots die voor ons de was doen, maar die hebben geen humanoïde vorm, maar zijn appliances. De general purpose robot die onder andere de vaatwasser kan in- en uitruimen is natuurlijk een soort heilige graal. Toch leek deze erg ver weg.

Slide van AI Day (augustus 2021) waarin “Optimus” voor het eerst genoemd werd.

De moeilijkste onderdelen van het ontwikkelen van een robot die zinnige dingen kan doen is niet de robot zelf, maar het robot-brein. Boston Dynamics kan al prima/scaryrobots maken, maar dit soort (indrukwekkende video’s) is vaak het resultaat van maanden werk om alles precies goed neer te zetten en voor te bereiden en dan nog valt de robot regelmatig om. Tesla pakt nu met FSD de moeilijkere taken op:

  1. Vision
    • 4D perceptie
    • real-world objectherkenning
  2. Planning & Control
    • navigatie door 3D ruimte
    • interactie met o.a. mensen
  3. Rapid improvement
    • snel hertrainen van extreem grote deep-neural networks (DOJO)
    • grote “vloot” die relevante en diverse data instuurt voor self improvement feedback loops (a.k.a. “operation vacation”) om corner-cases er uit te halen
    • large scale photorealistic simulation
  4. ASIC hardware
    Met Application Specific Integrated Circuits kan je een chip specifiek ontwerpen om bijvoorbeeld optimaal neurale netwerk “inference” te draaien. Tesla heeft nu eigen FSD hardware ontwikkeld die vele malen goedkoper is per “operatie” voor deze toepassing en dus krachtiger. Want bij Machine Learning geldt: meer data en meer rekenkracht is meer kwaliteit.

Natuurlijk moet er nog heel veel gebeuren voor dit realiteit is, maar als de geschiedenis één ding leert dan is het “Don’t bet against Elon Musk”.

Neuralink + Optimus = Mind blowing?

Interessant is dat Neuralink een Brain Computer Interface ontwikkelt met veel meer bandbreedte (en een implantatie-robot + proces om deze te plaatsen zonder schade). Er kunnen al apen games spelen. Dit jaar verwachten ze FDA goedkeuring te krijgen voor menselijke implantatie. Als je op je een bepaalde plek van je cortex (motor en sensomotorische cortex) 10 000 elektroden hebt, kan een verlamd iemand met een soort exoskelet weer lopen. Maar je kan dan dus ook Tesla’s Optimus robots via Neuralink bedienen en zo weer van alles doen in de fysieke wereld. En natuurlijk is het niet beperkt tot verlamde mensen…

Bizar om je voor te stellen, wat voor wereld er aan zit te komen.

Neuralink Brain Chip Will End Language in Five to 10 Years ...
Neuralink
Optimus

Dit vind je misschien ook leuk...